“… én az Úrtól vettem …” 1 Korinthus 11,23

Igehirdetések szerzője: Trausch Liza
Szerkesztő: Borsós Róza
Nyomtatásban megjelent: 2000. január
2007. augusztusában ki lett egészítve a 67 – 130 fejezetekkel, amelyek csak interneten olvashatók, nyomtatásban nem jelentek meg.



Előző igehirdetés Következő igehirdetés

 
A ROSSZ ÉS JÓ EMBER (2/5)

Gonosz férj, jó asszony


“Dávid pedig azt mondotta volt: Bizony, hiába oriztem ennek mindenét, amije van a pusztában, hogy semmi híja nem lett mindannak, ami az övé, mert o jó helyett rosszal fizetett nékem. Úgy cselekedjék az Isten Dávid ellenségeivel most és ezután is, hogy reggelig meg nem hagyok mindabból, ami az övé, még egy ebet sem.

Mikor pedig meglátta Abigail Dávidot, sietve leszállott a szamárról, és arccal leborult Dávid elott, és meghajtotta magát a földig. És az o lábaihoz borult és monda: Óh Uram! Én magam vagyok a bunös, mindazáltal hadd beszéljen a te szolgáló leányod te elotted, és hallgasd meg szolgáló leányodnak szavait. Kérlek, ne törodjék az én uram Nábállal, ezzel a kegyetlen emberrel, mert amilyen a neve, olyan o maga is: bolond az o neve, és bolondság van benne. Én azonban, a te szolgáló leányod, nem láttam az én uramnak szolgáit, akiket elküldöttél volt. Most pedig, óh uram! Él az Úr, és él a te lelked, hogy az Úr akadályozott meg téged, hogy gyilkosságba ne essél, és ne saját kezeddel szerezz magadnak elégtételt. Most azért olyanok legyenek ellenségeid, mint Nábál, és valakik az én uramnak megrontására törekszenek. És most ezt az ajándékot, amelyet a te szolgáló leányod hozott az én uramnak, adják a vitézeknek, akik az én uram körül forgolódnak. Bocsásd meg azért a te szolgáló leányodnak vétkét, mert az én uramnak bizonyára maradandó házat épít az Úr, mert az Úrnak harcait harcolja az én uram, és gonoszság nem találtatik te benned a te életedben.” 1Sám 25,21-28


Imádkozzunk!
Uram, hálát adunk Igédért. Köszönjük, hogy rajta keresztül mindig a hívásod hangzik. Könyörülj rajtunk, hogy meghalljuk névreszóló személyes hívásodat, és hadd tudjunk engedni mindenben.
Ámen.

Egy történetnek a közepén vagyunk. A Bibliának ez a része arról szól, hogy egy nagyon gazdag embernek a juhait orzik. Dávid a hadseregével ott van körülöttük, szinte védelmül szolgálnak. A harcos vitézek miatt senki nem meri oket megközelíteni. Ez a gazdag ember nyíratja a juhait, és Dávid elküld hozzá, hogy valamilyen adományt adjon a katonáinak, akiknek semmijük nincs ott a pusztában, mivel éppen Saul üldözi oket.

A mai napon is ezt nézzük, hogy a rossz, és a jó. A gonosz férjnek egy jó felesége volt. A gonosz férfi neve a Biblia szerint: Nábál. O a gazdag ember, aki a juhait nyíratja, és aki semmit nem akar adni azoknak, akik oket orizték.

A vitézek elmennek, hogy köszöntsék Nábált a Dávid nevében, és kérjenek valami anyagi segítséget. Erre mondja Nábál mérgesen, hogy semmi közöm Dávidhoz! Szidja és üresen bocsátja vissza oket. Amikor az esetet elmondják Dávidnak, akkor válaszolja ezt a részt, amit olvastunk az Igébol. Ekkor történik, hogy Abigail meghallja az esetet, mivel szolgái elmondják, hogy Dávid felfegyverkezve jön, hogy megbosszulja ezt a gonoszságot. Így látjuk egymás mellett Nábált, és Abigailt.

Nábál a fösvény, az anyagias ember. Jó volna most magunkat is meglátni ebben a történetben. Nemrég olvastam: “Minden rossznak gyökere a pénz szerelme.” (1Tim 6,10). Isten azt nézi, hol van a gyökér. Nagyon sokszor a bunnél a pénz szerelme a gyökér. A tolvajlásnak is ez a gyökere. Késobb olvassuk majd, hogy olyan lett Nábál szíve, mint a ko. A gazdag embernek az anyagiassága fösvénység. A szegény embernél a pénz szerelme irigység. Az a baja, hogy neki nincs. Nézzünk bele saját életünkbe: vajon fösvény ember vagyok, aki nem tud, és nem akar adni? Vagy nincs, és ezért vagyok irigy?! Mindketto ebbol a rossz gyökérbol származik. Valaki egyszer azt mondta, hogy a pénznek démona van. Ördögi! Ezért mondja az Ige: “Nem szolgálhattok Istennek, és a Mammonnak!” (Mt 6,24). A Mammon a pénz. Nem szolgálhattok mind a kettonek. Egy család életében Isten helyére ülhet a pénz-isten, és attól kezdve dirigál. Valaki azt írta a pénzrol, hogy surített energia. Mindent lehet vele csinálni. Bármi más anyagi csak valami. Akinek háza van, az ház, akinek autója van, az autó, de a pénz hatalom. Akinek kezében van, az parancsol. Oda utazik, ahova akar, azt vesz amit akar. Nagy úr a pénz, és az embert is azzá akarja tenni. Kiskirállyá!

Nábálnál világosan láthatjuk ezt a kiskirályságot. Nemcsak a nyíroinek parancsolt, hanem Dávidnak, és a vitézeinek is parancsolni akart. De pénzt nem akart adni. Valaki azt mondotta: a pénz ugyanúgy démonizál, mint az alkohol. Azonnal szolgává teszi azt, aki kapcsolatba kerül vele. Az iszákos ember sem szabad, mindig több kell neki. Ilyen a pénz is. Láthatunk embereket, akik soha nem elégedettek. Mindig meglát valamit, ami neki még nincs. Vigyázzunk, hogy az életünkben ne a pénz uralkodjon! Amikor uralkodni kezd, akkor még úgy néz ki, milyen jó, hogy takarékos ember vagyok. De aztán a pénz veszi át az uralmat, és mindig több kellene.

Pénzen mindent lehet venni, még egészséget is. Mehetek olyan professzorhoz, olyan gyógyhelyre, ahol mindenfélét megtesznek velem. Csak egyet nem lehet venni: Szeretet! Értéket nem lehet venni. Hány idos ember próbálta már meg. Mindent a gyerekeire íratott, de szeretetet, békességet, igazi örömöt nem kapott. Ha az egész világ a tied volna is, szeretet nélkül szegény koldus maradsz. Mert nincs igazi értéked. Rettenetes ezzel szembenézni. Jó volna mindjárt tisztázni, milyen a viszonyod a pénzhez, és az anyagiakhoz, amit azon kapni lehet?

Látunk egy embert. A felesége elmondja, neve annyit jelent: Bolond. A Biblia is kimondja ezt a szót: “Bolond, ez éjjel elkérik a te lelkedet tetoled.” (Lk 12,20). Kiéi lesz mindaz, amit gyujtöttél? Isten ezt a szót nem dobálja úgy, mint mi. Ha egyszer azt mondja, hogy bolond, akkor az biztosan bolond. Az igazi értéket szemétért adta el. Rettenetes cserét csinált. Az üdvösségét adta el pénzért ez a Nábál.

Abigailnak megmondják szolgái, hogy Dávid négyszáz vitézét már felfegyverezte, és mennek, hogy ebet se hagyjanak meg Nábál vagyonából. Mindent ki akarnak irtani. Ez a rettenetes, hogy a bun mindent kiirt. Gondoljatok egy iszákos emberre, mindent kiirt maga körül, már senki nem szereti. A végén kolduszegényen ballag valahol. A pénz ugyanúgy tönkreteszi az embert, mint az ital. A szemünk elott megy tönkre Nábál, aki nem akart semmit sem adni azoknak, akik körülötte voltak, akik védelmezték oket. A szolgák mondják el feleségének: “Azok az emberek pedig igen jók voltak mihozzánk, és nem volt bántódásunk, és semmink nem hibázott az alatt az egész ido alatt, míg velük jártunk, amikor a mezon voltunk.” Védofal volt körülöttünk egész ido alatt. Nábálnak nincsen szíve. Semmit nem akar adni azoknak, akik éheznek. Nábálnak nincsen szíve, csak erszénye. Abba csak befelé lehet tenni, kivenni nem. Gondoljátok el ennek a szegény feleségnek az életét egy fösvény, és pénzimádó ember mellett.

Dávid a Bibliában Jézus eloképe. Az O neve: Dávid Fia. Dávid személye elokép az Ószövetségben. Ez az asszony a Dávid oldalára áll a bolond férjével szemben. A Biblia elmondja, hogy Abigail, amit csak tudott összecsomagolt, és vitte Dávidnak, és bocsánatot kért a fösvény férje helyett. Megmentette férjének az életét, vagyonát, mindent. Arccal leborul Dávid elott, megköszöni a védelmet, és átadja az ajándékot. Olyan kedves a Bibliában, ahogyan Dávid válaszol: “Áldott legyen az Úr, Izráelnek Istene, aki ma téged elombe küldött! És áldott legyen a te tanácsod, és áldott légy te magad is, hogy a mai napon megakadályoztál engem, hogy gyilkosságba ne essem, és ne saját kezemmel szerezzek magamnak elégtételt!” Ez az asszony örömmel ment haza, mert engedelmeskedett annak a belso hangnak. Elment Dávidhoz. Rendezte dolgát Istennel.

Odamégy-e ma Dávid Fiához? Akarod-e minden dolgodat rendezni? Jó ezt az asszonyt látni. A jó asszony! Tegnap azt mondottuk, hogy nincs jó, meg rossz. Csak elveszett, és megszabadított. A gonosz Nábál elveszett, és ez az asszony pedig elfogadja a váltságot.

Ma odamehetsz még Dávid Fiához. Ki tudja, mi minden nyomja már a lelkedet? Ki tudja, mi mindent tettél már fösvény módra, hova vitt már el a pénz? Ez az asszony bocsánatot kér. Aztán megy vissza, és ott találja Nábált részegen. Egy óriási lakomát szerzett, ott dalol részegen, és nem tudja, hogy az élete forgott kockán. Ha Abigail nem jár érte közbe, o, és az egész vagyona szemétté lesz. Fogalma sincs róla, mi történik. Ott ül részegen az embereivel, dalolnak, olyan mintha örömük lenne. Vigyázz! – ez nem öröm. Olyan megdöbbento, ahogy a Biblia különbséget tesz öröm és élvezet között. Akinek nincs igazi öröme az Úrban, az fut az élvezetek után. Ha elvesztetted az örömödet, már elindulsz az élvezetek után, mert valami kell.

Nábál nyakig benne volt az evés-ivásban. Óriási lakomát szerzett, evett, és ivott, de a körülötte lévo hadseregnek semmit nem adott. Még hálát, még köszönetet sem.

Amikor felesége hazaérkezik, meglátja Nábált. Kétféle öröm. Az igazak öröme áldott! Igazi öröm csak az Úrnál van. A Biblia tele van ezzel a szóval, hogy öröm. De csak az örülhet, akinek a szíve tiszta. Abban a pillanatban, amikor bun van az életedben, nincs öröm. Az örömtelen élet rohan, és keresi az élvezetet. Szegény iszákos emberek! Nincs örömük, és futnak, és elköltik minden pénzüket, minden becsületüket, minden szeretetüket. Csak azért a kis élvezetért, azért a szemét örömpótlékért.

Nézz most szembe vele, hogy örömöd van, vagy élvezeteid vannak? Megdöbbento, ha az ember végiggondolja, hogy az élvezet tönkretesz. A vége mindig halál, gyötrelem. Nem, tudom, a test melyik élvezetének vagy a rabja? Az élvezet soha nem elég. Ahogy a pénz sem elég, mindig több kellene. Addig, amíg föl nem emészti teljesen azt, aki beengedte.

Az öröm szabaddá, boldoggá, erossé tesz. Ha nem vagy eros, nincs örömöd. Ha öröm ér, nem vagy fáradt. Amint örömöd lesz az Úrban, amint rendbe jön az életed, olyan erod lesz, hogy bármit meg tudnál tenni. Testvér, a pénz mögött a feneketlen önzés lakik. Mi az, ami most kellene? Ha most odatalálsz a kereszthez, és bunbocsánatot kapsz, olyan boldog leszel, hogy nem bírunk veled.

Az igazi öröm a bunbocsánat öröme. Ez az öröm visz tovább. Az a kérdés most, mi van az életedben? Miért vagy szomorú, elégedetlen, miért nincs örömöd? Lehet, hogy belefutottál az élvezetek útjába, és elvesztettél mindent. Jó volna ma megtenni azt az útat, amit Abigail is megtett, nem könnyu körülmények között, de egészen Dávidig. Egészen Jézusig. Ott megvallhatod, ott megszabadulhatsz, és kaphatsz egy új életet. “Az Isten országa nem evés, nem ivás, hanem igazság, békesség, és Szentlélek által való öröm. (Róm 14,17). Ez a három sorban következik az életedben. Az Istentol kapott igazság, a szívnek a békessége. Talán sosem volt a szívednek békessége, és igazi, mély öröme? Ezért hozott ide az Úr, hogy ezt most ingyen megkapd. Ezt pénzen, anyagiakon, soha nem lehet megvenni!

A történet vége, hogy amikor Nábál kijózanodott, Abigail mindent elmondott. És a Nábál szíve olyanná lett, mint a ko. “És tíz nap múlva megverte az Úr Nábált, és az meghalt.” Ne akarj a Nábál sorsára jutni, aki tíz nap múlva már halott volt.

Imádkozzunk!
Köszönöm Uram, hogy tegnap este már elmondtad, hol van a váltó, egyik vágányról a másikra, hol lehet átszállni egyik vonatról a másikra. Köszönjük, hogy megértettük, a váltó a Megváltó. Könyörülj rajtunk, hogy elmenjünk Hozzád élvezeteket kereso, pénzimádó, bunnel terhelt életünkkel. Áldj meg mindenkit, hogy igazi örömmel mehessünk majd tovább, és haza.
Ámen.