“Az Úr beszédei tiszta beszédek” Zsolt 12,7

Igehirdetések szerzője: Trausch Liza
Szerkesztő: Borsós Róza
Nyomtatásban megjelent: 1998. március



Előző igehirdetés Következő igehirdetés

 
NŐI HIVATÁSOK (2/5)

A feleség Sára


“Hasonlóképpen az asszonyok engedelmeskedjenek az ő férjöknek, hogy ha némelyek nem engedelmeskednének is az Igének, feleségük magaviselete által Ige nélkül is megnyeressenek; Szemlélvén a ti félelemben való feddhetetlen életeteket. Akiknek ékessége ne legyen külső, hajuknak fonogatásából, vagy aranynak felrakásából vagy öltözékek felvevéséből való; Hanem a szívnek elrejtett embere, a szelíd és csendes lélek romolhatatlanságával, ami igen becses az Isten előtt. Mert így ékesítették magukat hajdan ama szent asszonyok is, akik Istenben reménykedtek, engedelmeskedvén az ő férjöknek. Midőn Sára is engedelmeskedett Ábrahámnak, urának nevezvén őt; akinek gyermekei lettetek, ha jót cselekesztek, és semmi félelemtől nem rettegtek. A férfiak hasonlóképpen, együtt lakjanak értelmes módon feleségükkel, az asszonyi nemnek, mint gyöngébb edénynek, tisztességet tévén, mint akik örököstársaik az élet kegyelmében; hogy a ti imádságaitok meg ne hiúsuljanak.” 1 Péter 3,1-7.


Hadd adjunk hálát Uram halálos szeretetedért. Köszönjük, hogy életedet adtad értünk, hogy számunkra üdvösséget szerezz. Segíts most mindent meglátni, ami akadály lehet közted és köztünk. Hozd világosságra rejtett buneinket, és segíts azoktól megszabadulni. Köszönjük, hogy minden lehetséges Nálad. Kérünk add, hogy magunknak halljuk és értsük az Igét
Ámen.

Az Igében Sárát mint feleséget látjuk. Szeretnénk komolyan megvizsgálni, milyen feleség volt Sára. Aztán meglátni az Ige fényében, milyen feleségek vagyunk? A lányok arra gondoljanak: milyen feleség lehetek majd, ha arra hívott el az Úr.

Két dolgot mond az Ige Sáráról: az egyik, hogy engedelmes, a másik pedig, hogy hitt. A Zsidók 11-ben a hithősök között találjuk. “Hit által nyert erőt Sára, az ő méhében való foganásra, és életkora ellenére szült, minthogy hunek tartotta azt, aki az ígéretet tette.” (11.v.) Az engedelmesség és a hit adhat igazán értékes életet az embernek. Sáránál ott kezdődik az engedelmesség, amikor az Úrnak is engedelmeskedik, és férjének is, amikor Ábrahám elhívást kap Úr-Kazdimból. Azt mondja az Úr: menj ki arra a földre, amit mutatok néked. Sára semmit nem kapott az Úrtól, de engedelmesen megy Ábrahámmal, mert Isten összekötötte az életüket. Amikor Ábrahámnak engedelmeskedik, az Úrnak engedelmeskedik. Nem volt könnyu Sárának a nagy városból, rokonai közül elindulni idegenbe.

Asszonyok egyik legfontosabb jellemzője a férjnek való engedelmesség. A férfiak ezt nagyon jól tudják. Mindig megkérdezem: maguk asszonyok? – Nem. Akkor miért az asszonyoknak szóló részt olvassák? Van következő vers, ami így kezdődik: Ti férfiak…Ne olvassuk más levelét, nem használ senkinek.

Levelünk így kezdődik: “Az asszonyok engedelmeskedjenek az ő férjöknek.” Ha nekem kellemetlen is, ha semmi kedvem nincs hozzá, ha sokkal jobb és kényelmesebb életem van, akkor is. Engedelmes asszony vagy? Nem úgy volt, hogy állandóan két akarat ütközött egymással, mert azt gondoltam, úgy van jól, ahogy én gondolom és akarom?

Az első, amit Sáráról hallunk, elmentek Úr-Kazdimból, és mikor letelepedtek Háránban, még az apjuk is velük volt. Aztán meghal Tháré, és Isten azt mondja: még tovább. Már csak Lót megy velük, de tőle is el kell válni. Az Úron és az ígéreten kívül mindent elvesztett ez a két ember. Az első küldéssel kapcsolatban hangzott az ígéret: nagy néppé teszlek. Világosan elmondja az Úr: Eredj ki a te földedből…nagy nemzetté teszlek…és annyi lesz a te magod, mint a földnek pora, és tebenned áldatnak meg a földnek minden nemzetségei. A messiási ígéret. Sára ezt csak a férjén keresztül hallotta, és mégis hitt, és otthagyott mindent. Ez a két ember nagyon komolyan az Úrban lehetett.

Ti is így vagytok? Szereted annyira a férjed, hogy engedelmeskedel? Sokszor mondom asszonyoknak: ne hidd, hogy asszony létedre leány módra élhetsz. Valakivel a házastársi kapcsolatban való engedelmességről beszélgettünk. Megmutattam az Igét: “A feleség nem ura a maga testének, hanem a férje.” (1 Kor.7,4.) Csodálkozott, hogy ez benne van a Bibliában. Azt mondta: ha én ezt tudom, hogy soha többé nem rendelkezem a saját testemmel, nem megyek férjhez. Életében komoly fordulatot jelentett ez az Ige. Ha Isten mondja, vagy alárendelem magam, vagy az Úrtól is elszakadok.

Ezt a két embert komoly, mély kapcsolat kötötte össze egymással, és az Úrral. A Biblia így beszél erről: a kettős kötél, amikor ketten egyek, férj és feleség, és a hármas kötél, amikor hárman egyek. “A hármas kötél nem hamar szakad el.” (Prédikátor 4,l2/b.) Nálatok hármas kötél van?

Sára becsüli férjét, nem kell magyarázni, miért megyünk, jó lesz így? Tulajdonképpen az Urat becsüli Sára, amikor Ábrahám elmondja: az Úr így mutatta nekem. Sárának nincs tovább kérdése, engedelmeskedik. Csodálatos házasság! A tietek is ilyen, ahol az Úr a fő, utána a férfi, és azután az asszony? Ez isteni rend!

Mem vagyunk oka a házasságunkban lévő bajnak? Sára a férjén keresztül hisz, azért van kapcsolatban az Úrral, mert férjének engedelmes. Sára segítőtárs, nem olyan valaki, aki nehezíti férje útját. Részestárs az ígéretben, mert ő is hitte és várta a beteljesedést hit által. Sára engedelmes, ezért megbízhat benne a férje. Tudja, hogy úgy fog cselekedni, ahogy Isten szerint helyes.

Miközben halljuk ezeket a szavakat, jó volna magunkat mérni, és annakörülni, hogy a hívők atyja és Sára közötti kapcsolat első előképe Krisztus és az egyház kapcsolatának. Efézus 5-ben beszél Pál a házasság nagy titkáról, és akkor mondja: “de én a Krisztusról, és az egyházról szólok.” (32.)A lányok is engedelmességgel tartoznak az Úrnak, mert az egyház, a Krisztus-test engedelmességgel tartozik a Főnek.

Láttuk Ábrahám és Sára csodálatos indulását Háránból, majd elszakadnak Lóttól, aki “csak” velük ment. De meglátjuk ennek a házasságnak a bukását, mert a földön nincs tökéletes ember. Egy házasságban sok múlik azon, el tudom-e viselni férjem gyengeségét, ahol látom, hogy test szerinti? Sára olyan asszony, aki elviselte a bukásokat. Meggyőződésem: első nagy csalódása az lehetett Sárának, amikor Ábrahám az éhség miatt délfelé kezdett menni, és eljutottak Egyiptomba. Ábrahám bátor ember volt, és most félteni kezdi az életét. Azt mondja Sárának, mondd hogy húgom vagy, nehogy elvegyenek tőlem, és engem megöljenek. Nem Sárát félti, önmagát. Micsoda szerelem, micsoda szeretet, aki nyugodtan vásárra engedi feleségét, csakhogy őt meg ne öljék. Ez Ábrahám?!

Sára rögtön bekerül a fáraó háremébe. Hogy semmi nem történik vele, az csak azért van, mert az Úr meginti a fáraót. Arra gondoltam, Ábrahám nemcsak feleségét teszi kockára, az ígéretet, a gyermeket. Ha a hárembe kapcsolata lesz a fáraóval, hová lesz az ígéret? Semmi nem számít, amikor a saját bőrömről van szó. Ábrahám ilyen volt? El tudjátok képzelni, hogy érezte magát Sára az egyiptomi háremben teljesen kiszolgáltatva, egyetlen védelem csak az Úr. Hogy tudott Sára azután már megbízni férjében, ha ilyenre képes? Egy vádoló szava sincs. Ha volna, az Ige feljegyezné, ahogy övéinek bukását is feljegyzi. A Biblia nem ideális, hanem test és vér emberekről beszél. Nincs ilyen, hogy Ábrahám, hogy voltál erre képes? Hogy tudtad megtenni? Nem tört ketté a házasságuk, nem mondta Sára, amit a legtöbb megcsalt asszony így mond: nem élem túl, elválok! Minden folytatódik, mintha semmi nem történt volna. Ez az asszony meg tud bocsátani, és folytatódik kettőjük között a szeretet kapcsolat.

Ez a komoly bukás mégegyszer megismétlődik Ábrahám életében, amikor az éhség elől Gérárba megy, és azt mondja a királynak: húgom ő. Tulajdonképpen húga is volt, mert egy apának és két anyának a gyermekei. Húga volt, de fél igazságot mond, mert ha akarom így mondom, ha akarom úgy. Nagyon sokszor kapom rajta magam, egyszer így mondok valamit, máskor úgy. Hívőknek így mondom, világiaknak úgy. Ügyesen válogatjuk a szavakat.

Ábrahám nem tört össze és nem tanult az első bukásból? Itt már minden durvább, ha az ember ismétli a bunt, súlyosabbá válik. Itt már a király mondja amikor meginti Ábrahámot: miért tetted ezt velünk? És kidobják az országból. Isten emberét egy világi ember feddi, és Ábrahám nem tudott válaszolni, mert igaz volt. Milyen csalódások érik ezt az asszonyt. A tiétek semmi ehhez képest. Sára mégis feleség, segítőtárs marad. Nem halljuk, hogy valamit is szemére hányt volna Ábrahámnak, a megbízhatatlan férjnek, aki kétszer eladta, odaadta hogy saját életét mentse. Nincs vád, nincs vita, nem hallunk veszekedést Ábrahám sátorában. Gondoljatok arra, a láthatatlan jelenlevő mindent lát és hall.

Sárának is van bukása. Az ígéret neki is szól, úgyanúgy, mint Ábrahámnak. Ez az asszony türelmetlen. Be akar segíteni Istennek, mikor már tíz éve késik az ígéret, hozzáadja szolgálóját, Hágárt Ábrahámhoz. Legyen tőle gyermek! Majd ő hoz egy kis áldozatot. Hitetlen, és türelmetlen!

Ha vannak ígéreteid, hitre és békességes turésre van szükséged, hogy elnyerd az ígéreteket. A hit mellett ott kell lenni a türelemnek, hogy ki tudjam várni Isten idejét. Ha Ő mondta, megteszi, nem kell besegíteni. Sára ügyes asszony, rá tudja beszélni férjét. Ádám hallgatott Évára. Ábrahám Ádám gyermeke, hallgat Sárára. Láttuk a következményét, hogy Ádám az asszonyra hallgatott. Itt is látjuk: megszületik Ismáel. Következménye: rengeteg könny, szenvedés, 13 évig hallgat az Úr. Miután mind a ketten eggyek ebben; Isten nem csinál semmit. Besegítünk: megszületik Izráel népének legnagyobb ellensége. Ismáeltől származnak az arabok. Sára nem láthatta, mit szenved majd Izráel az araboktól.

Sára is bukott, elég mélyen, és elég nagyot. Rossz befolyással volt a segítőtárs a férjre, akit Isten mellé adott. Ádám fájóan mondja Istennek: az asszony, akit mellém adtál, az vett rá.

Az 1 Mózes 18. rész 10 versében Isten megjelenti, hogy egy év múlva fia születik Sárának. 13 év után ez az első szava Istennek hozzájuk. Megjelenik három férfi, Ábrahám fogadja és megvendégeli őket. A kérdés így hangzik: Hol van Sára, a feleséged? Sára bent volt a sátorban, hallja amint az ő nevét mondják ezek az idegen férfiak. Elhangzik Isten üzenete, Ábrahámnak mondják, de Sára is hallja. Mind a kettőnek mondja, de Ábrahámmal beszél Isten. Feleségednek fia lesz! Nem neki mondták, de neki is szólt. Hallania kellett.

Így mondja tovább az Ige: “Ábrahám pedig és Sára, élemedett korú emberek voltak, megszunt Sáránál az asszonyi természet. Nevetett azért Sára ő magában mondván: Vénségemre lenne-é gyönyöruségem? Meg az én uram is öreg! És monda az Úr Ábrahámnak: miért nevetett Sára?”

Sára magában nevetett, és az Úr tudta. A hitetlenség nevetése volt ez. Mondja tovább: “Avagy az Úrnak lehetetlen-é valami? Annakidején esztendőre ilyenkor visszatérek hozzád, és fia lesz Sárának. Sára pedig tagadta, mondván: Nem nevettem, mivelhogy fél. De monda az Úr: nem úgy van, mert bizony nevettél.” A párbeszéd Ábrahámmal kezdődött. Az Úr előhívhatta volna Sárát is, hiszen ott volt. Az Úr Ábrahámmal beszélt Sáráról úgy, hogy neki is szólt. A Biblia azt mondja: “Az asszony pedig meglássa, hogy félje a férjét.” (Efézus 5,33,/b.) A lány egyenes kapcsolatban van az Úrral, az asszony pedig a férjén keresztül. Ha hívő férje van, engedelmeskedjék férjének. Jó volna ezt nagyon komolyan venni.

Azután Sárához szól, a megerősítést ő kapja, amikor nem hisz, és nevet, és az Úr azt mondja: “Bizony nevettél!” Sárával a bunéről beszél Isten!

Jó volna megérteni a hívő házastársak viszonyát. Akinek férje nem hívő, nem lehet feje feleségének. Engedelmességgel tartozik akkor is a feleség, egészen addig, amíg a férj olyat nem kíván, amire már azt mondhatja: “Istennek kell inkább engedni, hogynem embereknek.” (Csel 5,29.) Ez már felemás iga. Azért olvastam Péter leveléből az Igét, mert erre is vonatkozik: “Hasonlóképpen az asszonyok engedelmeskedjenek az ő férjöknek, hogy ha némelyek nem engedelmeskednének is az Igének, feleségük magaviselete által Ige nélkül is megnyeressenek.” Sehol nincs a Bibliában ígéret arra, hogy valaki Ige nélkül is megnyeretik, csak a hívő asszony férjének, mert az élő Igét látja. Mondja is utána: “Szemlélvén a ti félelemben való feddhetetlen életeteket.”

Felemás igában élő asszonytestvérem, férjed szemlélheti-e feddhetetlen életedet? Vagy állandóan feddésre szorulsz? Feddhetetlen annyit jelent: nincs rajta mit feddeni. Vajon megnyeretik-e férjed Ige nélkül, látva a te Isten szerinti engedelmes, feddhetetlen életedet?

Mindenféle hívő asszonyra vonatkozik: ékessége ne legyen külső. Akkor a hajfonogatás volt a divat, most más. Ékességük ne legyen aranynak felrakása, és öltözékek felvevése. A hívő asszony szépsége nem divatból áll. Nem ez az ékessége, hanem a szívnek elrejtett embere. A szépség belül van, nem kívül. Még hitetlen koromban olvastam Márai Sándor könyvéből: a szépség tisztaság, a szó hősies értelmében. Minden egyéb csak kozmetika. Honnan tudja ezt ez az ember? Amikor a belső tisztaság kiragyog az ember szemén, egész lényén keresztül, az a szívnek tisztasága. A hívő asszonyok így ékesítették magukat. Erre mondja az Ige: “A szívnek elrejtett embere, a szelíd és csendes lélek romolhatatlanságával, ami igen becses az Isten előtt. Mert így ékesítették magokat hajdan a szent asszonyok, akik Istenben reménykedtek, engedelmeskedvén az ő férjöknek. Miként Sára engedelmeskedett Ábrahámnak, urának nevezvén őt, akinek gyermekei lettetek, ha jót cselekesztek, és semmi félelemtől nem rettegtek.”

Sára szép asszony volt, hiszen éppen ezért féltette őt Ábrahám. Mi lesz, ha meglátja a király, vagy Gérár fejedelme, és elveszik tőle. Meg vagyok győződve, hogy Sára szépsége leginkább tisztaságában rejlett. Hogy ilyen idős kora ellenére is szép volt, annyit jelentett: békés életet élt. Harag és gonosz gondolatok nem tették tönkre arcát. Belülről kifelé ragyogott ez az asszony.

Vajon a te szépséged belül van? Mennyit nézed magad feleslegesen tükörben? Mennyi mindent tépkednek ki asszonyok, mennyit színeznek, csak azért, hogy szebbek legyenek. Rózsaszín ruhát vesz föl masnival, hogy fiatalabbnak nézzék. Nem így ékesítették magukat a hajdan asszonyai. A férfiakról azt mondja az Ige: “A férfiak hasonló módon együtt lakjanak értelmes módon feleségükkel, az asszonyi nemnek, mint gyöngébb edénynek tisztességet tévén.” Nem tudom férjed tisztességet tesz-e neked, mint gyöngébb edénynek? Vajon kiérdemelted-e viselkedéseddel, lényeddel, csendes és alázatos lélekkel azt, hogy tiszteljen a társad? Sokszor szeretnénk, ha tisztelnének. Fel vagyunk háborodva, ha valamit nem tesznek meg, holott a gyöngébb edény vagyok. Nyilván azért, mert nem vagy olyan asszony mint Sára, engedelmes, igazi társ, aki megbecsülésre méltó, aki nem hányja szemére férjének gyengeségeit, hanem elhordozza.

Látod ez a társ tisztességet, szeretetet, megbecsülést kapott, mint gyöngébb edény. Körülvették, amit annyira szeretnél sokszor. Nem kapod meg, mert csak egyszer jöjjön haza később, vagy ittasan a férjed, már patáliát csapsz.

Sára nem mondta Ábrahámnak: milyen voltál akkor! Jó volna szembenézni, akár fejem a férjem, akár felemás igában élek, – hogy élek mint asszony?

Két nő van a Zsidók 11-ben, és Jézus nemzetségtáblázatában. Az egyik Sára volt. Nem mondja a nemzetségtáblázat, de a Zsidók 11 említi a hithősök között, és egy másik nőt, Ráhábot, a parázna lányt, aki mikor hitből engedelmeskedett, asszony lett belőle. A nemzetségtáblázat mutatja, ő szülte Boázt, és az ő nemzetségéből született a Megváltó. Ráháb ilyen tisztességben részesült.

Akármilyen sötét a múltad, hit által megtisztulhatsz, és lehetsz Istennek olyan szolgája, akin keresztül sokan megismerik az Urat, a Megváltót. Most csak az a kérdés, akarsz-e bunbocsánatot a múltra, és akarod-e életedet alárendelni az Úrnak, hogy azzá tehessen, akivé Ő szeretne tenni.

Imádkozzunk!
Köszönöm Uram, hogy néven szólítasz minket: hajadonok, asszonyok. Kérünk legyen vége annak, hogy mindig visszabeszélünk. Hogy mindig elmondjuk: ilyen férjjel szemben hogy legyek engedelmes? Annyi ideje vitázunk már Veled, amikor fejünkre olvasod önfejuségünket, akaratosságunkat, nemcsak férjünkkel, hanem Veled szemben is. Urunk adj igazi megalázkodást, igazi megtérést. Hadd lehessen életünk igazán ragyogó élet, akin keresztül házastársunk, gyerekeink, és még nagyon sokan körülöttünk megismernek Téged, a szelíd, és alázatos Jézust
Ámen.