“… én az Úrtól vettem …” 1 Korinthus 11,23

Igehirdetések szerzője: Trausch Liza
Szerkesztő: Borsós Róza
Nyomtatásban megjelent: 2000. január
2007. augusztusában ki lett egészítve a 67 – 130 fejezetekkel, amelyek csak interneten olvashatók, nyomtatásban nem jelentek meg.



Előző igehirdetés Következő igehirdetés

 
KISKIRÁLYOK A NAGY KIRÁLY ELLEN (2/5)

Heródes Antipás


“Kimenvén azért, prédikálják, hogy térjenek meg. És sok örödögöt uznek ki, és olajjal sok beteget megkennek, és meggyógyítanak.

És meghallá ezeket Heródes király, (mert nyilvánvalóvá lett az o neve) és monda: Keresztelo János támadt fel a halálból, és ezért muködnek benne ez erok. Némelyek azt mondják, hogy Illés o, mások meg azt mondják, hogy Próféta, vagy olyan, mint egy a próféták közül.

Heródes pedig ezeket hallván, monda: Akinek én fejét vétetém, ez a János az: o támadt fel a halálból. Mert maga Heródes fogatta el és vettette börtönbe Jánost, Heródiás miatt, Fülöpnek, az o testvérének felesége miatt, mivelhogy azt vette feleségül. Mert János azt mondá Heródesnek: Nem szabad néked a testvéred feleségével élned.

Heródiás pedig ólálkodik utána, és meg akarja ot ölni, de nem tehette. Mert Heródes fél Jánostól, igaz, és szent embernek ismervén ot, és oltalmazá ot, és ráhallgatván, sok dologban követi, és örömest hallgatja ot. De egy alkalmatos nap jöttével, mikor Heródes a maga születése ünnepén nagyjainak, vezéreinek, és Galilea elokelo embereinek lakomát ad, És ennek a Heródiásnak a leánya bement és táncolt, és megtetszék Heródesnek és a vendégeknek, monda a király a leánynak: Kérj tolem amit akarsz és megadom néked. És megesküdött néki, hogy: Bármit kérsz tolem, megadom néked, még ha országom felét is.

Az pedig kimenvén, monda az o anyjának: Mit kérjek? Ez pedig monda: A Keresztelo János fejét.

És a királyhoz nagy sietve azonnal bemenvén, kéré ot, mondván: Akarom, hogy mindjárt add ide nékem a Keresztelo János fejét egy tálban.

A király pedig, noha igen megszomorodott, esküje és a vendégek miatt nem akarta ot elutasítani. És azonnal hóhért küldvén a király, megparancsolá, hogy hozzák el annak fejét. Ez pedig elmenvén, fejét vevé annak a börtönben, és elohozá a fejét egy tálban, és adá a leánynak, a leány pedig az anyjának adá azt.” Mk 6,12-28


Imádkozzunk!
Uram, mi nem is tudjuk, hogy kik vagyunk. Kérünk, ismertess meg minket magunkkal, és méginkább Önmagaddal. Áldd meg ezt a mai napot. Segíts, hogy vak szemeinket végre kinyitva, láthassunk. Hadd lássunk jól, világosan, messzire, hogy érthessük akaratodat.
Ámen.

A reggeli áhítatok annak a fényében hangzanak, amit a Zsoltáron keresztül elmondott nekünk az Úr: “Elfogyatkozik az én lelkem a Te szabadításodnak kívánása után.” (Zsolt 119,81). A nagy szomjúság, és a nagy vágy miatt elfogyatkozik a lelkem. Az emberben természettol, születésétol kezdve megvan ez a nagy vágy.

Olyan férfiakról beszélünk ezen a héten, akik majdnem megtértek. Ez a rettenetes szó annyit jelent: nem. Pedig egészen közel voltak. Ezeket a majdnem megtért férfiakat a Heródes nemzetségén keresztül láthatjuk. Egy nemzedékbol származtak, és mindegyik ugyanazt csinálta végig. Rettenetes törvény, hogy a bunöd nemcsak téged terhel, hanem fiaidnak fiait, nemzedékeken keresztül. Mi olyan könnyen vesszük, hogy majd csak lesz valahogy, és nem gondolunk arra, hogy gyermekeink mit örökölnek.

A Heródes nemzetség errol kiált bele ebbe az egész világba. Láttuk már az elsot, a nagy Heródest, aki Jézus születése idejében élt. Az Isten utáni vágy a dicsoségvággyal ütközött benne. A test a lélekkel. Az ember test és lélek. A Biblia elmondja, hogy a földbol vétetett, tehát anyag, és Isten a Lelkét lehelte belénk, tehát Lélek. Isten azért teremtett embert, hogy uralmát a földön az O Lelke által megvalósíthassa. Láthatjuk, hogy az uralkodási vágy benne van minden emberben. Csak éppen nem a lélek uralkodik, hanem a test. Isten azt szerette volna, hogy az ember az O uralmát valósítsa meg ezen a földön. Az ember a saját uralkodását akarja megvalósítani. A buneset után megtörtént a rettenetes csere, és a test lett a fontos, a test diktált, az került elotérbe.

Nagy Heródesben láttuk a dicsoségvágyat, amelyik mindnyájunkban bennünk van. Vágyunk arra, hogy dicsérjenek, csodáljanak, legyek valaki.

Heródes Antipás az unokája nagy Heródesnek. Az unoka örökölt! Benne szintén a test uralkodik, és szívdobogtatóan láthatjuk, hogyan ütközik a test a lélekkel. Rettenetes ez a harc, ami a ketto között, és benned és bennem is folyik.

Heródes Antipás Keresztelo János idejében élt, Kr.u. kb 40-ben uralkodott. Egy nagy ébredésbe kerül bele. Keresztelo János bunbánatot hirdet, a nép megmozdul, tömegek mennek a Jordán mellé megkeresztelkedni és vallást tenni buneikrol. Azért jöttek, mert keresték Istent a csodbejutott életükkel. A buneikrol sorban vallást tettek. Heródes Antipás is találkozott Keresztelo Jánossal, Isten Igéjével. Lehet, hogy magánbeszélgetésen is volt vele, mert Keresztelo János élesen megmondta neki: “Nem szabad néked a testvéred feleségével élned!” Heródiás Fülöp felesége volt, és ezzel élt együtt most Heródes. Az o életében a szex, az élvezetvágy volt a dönto. Nagy Heródesnél a dicsoségvágy volt az uralkodó. Unokájánál az élvezetvágy. Ismered?! A test cselekedete: evés, ivás, szex, a testnek minden kivánsága. Hihetetlen erovel támadja az embert. Ez az ember belekerült Heródiással kapcsolatban ebbe a hihetetlen eros és kemény börtönbe. Aztán elhangzott felé az Ige Keresztelo János szájáról: ezt nem szabad!

Ha találkozol Jézussal, megtudhatod, neked mit nem szabad. Mi az, amit ezentúl nem tehetsz. Ettol a pillanattól kezdve kezdodött a nagy harc, miután megtudta, hogy mi a Lélek gondolata. Érezte, hogy mi a test gondolata. Ez egy rettenetes belso harc, mikor tudom, hogy ezt nem kellene tennem, de nem tudom nem tenni. Nem kellene megfogni a poharat, de nem tudom megállni. Nagyon sok ember, aki az ivással küszködik azt kérdezi: és másoknak szabad? Neked nem szabad! Mert ez a szenvedélyed, ez a kötözöttséged.

Heródes Antipásnak Keresztelo János és Heródiás között választania kell. Biztosan sok álmatlan éjszakája, gyötrelme volt. Így mondja Igénk: “Ráhallgatván, sok dologban követi”. De nem mindenben. Itt látjuk a majdnem-nek az egyik formáját. Sok dologban hallgatott rá, csak abban az egyben nem. Szívesen hallgatta, oltalmazta, bárki támadta, azonnal mellé állt volna. Csak ebben az egyben nem tudott engedni. Ebben a harcban nálad vajon ki lesz a gyoztes? Ma biztosan megmondja Keresztelo János, hogy neked mit nem szabad. Benned van a Szentlélek által megelevenített lelkiismeret. Amint hallod az Igét, megszólal belülrol, és világosan elmondja, mi nem helyes az életedben.

A harcnak a különbözo fokozatait látjuk itt. Az elso, amit megtesz Heródes: Keresztelo Jánost börtönbe záratja. Lehet, hogy nálad már rács mögött van a lelkiismereted. Ott van elotted a rács: ezt nem lehet, ez túlzás, ezt én nem bírom. De a rács mögül még beszél, Heródes még ott is meglátogatja és hallgat rá. Ha már börtönben van életedben a Szentlélek, ha már bezártad, már halkabban beszél, akkor már rengeteg a kifogásod, akkor mindig tudsz válaszolni: ezt senki nem kívánhatja tolem. Király vagyok! – miért ne élhetnék Heródiással. Ki meri ezt nekem megmondani, kivel éljek, kivel ne? Végeredményében azt csinálok, amit én akarok.

Szegény Heródes, – még ott van Keresztelo János, még hallhatja szavát, de már a börtönben! Aztán eljön az alkalmas nap. Testvérek, van egy alkalmas nap, amikor döntened kell, amikor nincs tovább! Amikor az ördög mindent, de mindent úgy állít, hogy ne tudj kitérni. A vendégek, a nagy urak, az egész evés-ivás, a lakoma, – talán az ital már elvette egy kicsit az eszét, – minden összejátszik Heródes lelke ellen.

Aztán jön a tánc. Egy alkalmas napon teljes erovel. A test kívánsága, a szemek kívánsága. Az Édenben két fa volt: a tudás fája és az élet fája. Választani lehetett. Az Ige így írja: “Nem ihatjátok az Úrnak poharát, és az ördögök poharát.” (1Kor 10,21). Elotted két pohár van. Valamelyiket le kell tenned. Az ördög pohara a testi élvezet. Isten pohara: szeretet, öröm, békesség. Ez az, amiért elfogyatkozik a lelked, a szabadulás vágya után, hogy megszabadulj ettol a rettenetes köteléktol, amiben benne vagy. Amivel már annyit küszködtél, és nem volt kiút. Ma értsd meg, valamelyik poharat le kell tenni. Ha nem teszed le az ördög poharát, Isten poharát teszed le. Azt a szeretetet, ami után elfogyatkozik a lelked.

Az Isten utáni vágy szeretet-vágy. Ma döntened kell, az egyik poharat le kell tenned. Látjuk azt az embert, aki nem tette le. Annak eljön az alkalmas nap, amikor az ördög mindenben összejátszik. Ott táncol elotte Salome, a kívánság, a szép, meg a jó együtt. A szép test, és az élvezet együtt. Majd táncol elotted a szexfilm, talán a pornóképek. A kívánságaid egyre fokozódnak, mint Heródesnél is, amikor Salome előtte táncolt. Aztán jön a könnyelmu ígéret: “Kérj, amit akarsz”, most már minden mindegy, mindent adok.

A nagy ember, a király, a valaki, az tud ilyen nagyokat mondani. A nagyzoló száj hamar kimondja. Heródes Antipás elkötelezi magát. Vajon mit kér Salome?! Testvér, soha nem kér kevesebbet, mint a lelkedet! Mint az üdvösségedet! A Keresztelo János fejét egy tálban. A lelked halálát. A Jézus halálát. Tudod, hogy benned van Isten szava a lelkiismereteden keresztül? A Jézus Lelke, Isten Lelke, amelyik munkálkodik benned, – ezt kell megölnöd! Ha megteszed, belekerülsz a Heródes családjába, az istengyilkosok családjába.

A nagy Heródes a gyermek Jézust akarta megölni, – Heródes Antipás a lelkiismereted. Itt az alkalmas nap, és már nincs kiút. A vendégek nem engedik, a hiúsága nem engedi, a vágyai nem engedik. Bár Heródes fölnézett volna akkor Jézusra, és segítségért kiáltott volna. “Hívj segítségül engem!” (Zsolt 50,15), a nyomorúság, a kísértés idején. Ne csak kívánd a szabadságot, hanem kapd is meg.

Vajon az életedben hogyan végzodik a harc? Heródes Antipás megölte Keresztelo Jánost. Egy borzalmas pillanat, amikor a vágy, a test gyoz. És valakinek meg kell halnia. Miután már mindez megtörtént, ez a Heródes találkozik Jézussal. Amikor Jézust Jeruzsálembe elítélték, elviszik Heródeshez, aki sok kérdéssel kérdezi, de Jézus nem felel már neki. Ennek az embernek lejárt a kegyelmi ideje. Istennek nincs több szava hozzá. Heródes önmaga számára megölte Jézust. Ott már nincs többé kegyelem, csak az ítéletnek valami rettenetes várása, a maga számára, a maga szívére.

Keresztelo János feje ott van egy tálban. Szeretném, ha most nemcsak a fejét, hanem Jézust látnád, összetörve, meggyötörve a kereszten. Bár kísérne ez a kép. Most vagy Ot választod, vagy Ot adod halálra. Ez a két lehetoség áll elotted. Nagyon kérlek, ma jól döntsél.

Imádkozzunk!
Köszönöm Uram, hogy tudod, milyen mérhetetlen ero a test. Köszönjük, hogy azt is tudod, hogy mennyi harcunk van vele. Tudod, hogy milyen formában jön hozzánk, hogy milyen formában kínálja az ördög poharát, örömöt, élvezetet, dicsoséget, mindent. Könyörülj meg rajtunk, hadd tudjunk segítségül hívni, hogy megtarthass bennünket. Áldd meg ezt a napot számunkra. Mint egy szép dallam, hadd kísérjen végig bennünket, hogy “Elfogyatkozik a lelkem a Te szabadításodnak kívánása miatt!” Tudod, hogy hányan vannak itt, akik úgy érzik, nincs már sokáig erom. Hadd kérjünk egy szívvel: Jézus, légy nekünk is szabadítónk, az Atya dicsoségére. Azért, hogy a hátralévo idoben dicsoittessék nagy neved!
Ámen.