“Istennek beszéde élő és ható” Zsidók 4,12

Igehirdetések szerzője: Trausch Liza
Szerkesztő: Borsós Róza
Nyomtatásban megjelent: 1996. május



Előző igehirdetés Következő igehirdetés

 
GAZDAG ÉS LÁZÁR (3/5)

A nagy közbevetés


“És mindenekfelett mi köztünk és ti köztetek nagy közbevetés van, úgy, hogy akik akarnának innét ti hozzátok általmenni, nem mehetnek, sem azok onnét hozzánk át nem jöhetnek. Monda pedig amaz: Kérlek azért téged Atyám, hogy bocsásd el őt az én atyámnak házához; mert van öt testvérem, hogy bizonyságot tegyen nékik, hogy ők is ide e gyötrelemnek helyére ne jussanak. Monda nékik Ábrahám: Van Mózesök és prófétáik; hallgassák azokat. Ama pedig monda: Nem úgy, Atyám Ábrahám; hanem ha a halottak közül megy valaki hozzájok, megtérnek! Ô pedig monda néki: Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki a halottak közül feltámad.”Lukács l6,26-28



Köszönjük Uram hívásodat. Hadd áldjunk Urunk, hogy nagyon éles füled van arra, hogy halljad kéréseinket, vágyainkat. Urunk áldj meg, hogy ma felelet érkezzen Hozzád. Kérlek Úr Jézus segíts, hogy senki ne legyen, aki szavadra nem válaszol.
Ámen.

Az Ige még nem az üdvösségről és kárhozatról beszél, hanem az Ábrahám kebeléről és a pokolról. Meglátjuk a különbséget a kettő között, – nem hely, hanem állapot. Amikor Jézust kérdezték: hol van Isten országa, azt mondta: nem itt, nem ott, ti bennetek van. Annyira hosszászoktunk saját kis földi viszonylatainkhoz, ez a halállal megszűnik. Kikerülünk a térből és időből, már nincs hol, és nincs mikor. Ezek földi dolgok. Sokszor kérdezünk furcsákat, mert nem értjük az egészet.

Valaki mondta: nem tudom hol fér el annyi ember az üdvösségben és kárhozatban? Milyen nevetséges, nem hely, állapot. Olyan mintha azt kérdezné valaki: a boldogságban hogy fér el annyi ember? A boldogság sem hely, állapot, ott mindenki elfér. Az elkeseredésben hogy fér el annyi ember? Gondoljátok el, mennyi ember van benne, még te is elfértél ott. Nekünk a gondolataink, fogalmaink egészen mások.

Ott van a tévedés, amikor azt gondoljuk, hogy a föld és nap fölött van Isten országa. Erre mondták az űrhajósok, oda is elmentünk, és nincs ott semmi. Persze hogy nincs. Ha azt mondja az Ige, hogy fent, az állapotot jelent, nem teret. Ülhetsz ugyanazon széken, és lehetsz fent, hogy majdnem elrepülsz a boldogságtól, vagy lehetsz lent, nagyon mélyen az elkeseredésben. Amikor gyermekkoromban azt mondták: lent a pokolban, azt hittem, mélyen le kell ásni és ott van a pokol. A hitoktatás és sok mindent anyagszerűen magyaráz. Azt gondoljuk, van egy nagy tűz és ott van a pokol, A csillagok fölött pedig a mennyország található. Azt gondoltam, a csillagok a mennyország fényét ragyogtatják át az égbolton. Aztán megint tanultunk dolgokat és felborult minden. Nem is a világ materiazálta el a dolgokat, hanem a vallás, amelyik lelki fogalmakat tett testivé.

Isten országa nem hely, hanem szeretet, öröm. Egy lépés, és bent lehetsz abban a boldogságban, amire mindig vágytál. Ezt hirdette Keresztelő János is: “Térjetek meg, mert elközelített Isten országa!”

Ha odaér hozzád, látni kezded, tapasztalod, hogy erőlködés helyett van egy eddig nem ismert másik élet, – akkor hozzád már közel van. “Az Isten országa nem evés, nem ívás, hanem igazság, békesség, és Szentlélek által való öröm.” (Róm 14,17).

Azzal kezdődik, hogy: igazság. Nem a magam igazsága, így mondja az Ige, hogy megigazultság. Jézus vére és áldozata által igazzá leszek. Nem vagyok az, egyikünk sem az önmagában. Megigazulttá Jézus halála, áldozata által lehetek. Ezt rögtön követi a békesség és öröm. Ez az Isten országa. Nem úgy, hogy ott majd nagyszerű dolgok lesznek, nagy evés, ivás, szórakozás, élvezetek. Nem evés, nem ivás, igazság, békesség, Szentlélek által való öröm. Itt is világosan elmondja az Ige, nem hely, hanem állapot. Olyan egészen új állapot, amit eddig nem tudtál elképzelni, hogy létezik. Erre mondja az Ige, hogy köztünk és köztük nagy közbevetés van. Itt vannak közöttünk olyanok, akik bent vannak Isten országában, és ezt az állapotot ismerik, de vannak olyanok, akik még nincsenek bent. Nagy közbevetés van köztünk és köztük. Óriási szakadék, amin nem lehet átjutni. Talán többekben felmerül a kérdés: hogy jutok hát oda?

Az Ige helyszerüen beszél a két állapotról Az egyik Ábrahám kebele, ahova a koldus jutott, a másik pedig a gyötrelem, a pokol. A Biblia képekben beszél, mintha valakinek, aki még nem látott holdat, azt mondanák: a hold olyan mint egy nagy kifli, csak fényes, és ragyog. Nem kifli, csak ahhoz hasonlítom.

Ábrahám kebele a hit állapota. Ábrahám a hívők atyja. Amikor a Biblia Ábrahámról beszél, a hitről beszél. Hitt Ábrahám Istennek, és tulajdoníttaték néki igazságul. Tehát Ábrahám kebele Ábrahámon belül van. Ez a hit állapota, amiben már előbb benne volt Lázár, de most végleg odakerült. A halállal nem sok változik, csak az az állapot amiben addig is volt, kiteljesedik és tartóssá lesz. Tehát aki az Úrban volt az ottmarad, csak teljesebb állapotban.

A másik állapotra pedig így mondja: gyötrettetik. A pokol már most megvan belül. A börtönben megkérdeztek egy rabot: milyen az ellátás, megvan-e elégedve? Azt felelte: semmi hiba nincs, a pokol itt van bent. Hányan mondják: életem egy kis pokol! Ez a két állapot létezik, az Ábrahám kebele a hitbeli állapot, és ha nem vagy hitben, akkor még benne vagy a pokolban.

A gazdag és Lázár amikor meghaltak, becsukták szemüket, és ott nyitották ki. Valóság lett, ami eddig is volt, csak most már változhatatlan valóság. Ezért őrültség az öngyilkosság. Gondoljátok el, egy ember menekülni akar a pokolból, ami benne van, és örökre belemenekül. Tartósítja egy örökkévalóságon keresztül. Azt hiszi kijuthat egy marék gyógyszerrel. A halál nem kiút, hanem beút valahová. Az ördögnek rettenetes hazugsága: vess véget az életednek és minden jó lesz.

Jó volna meglátni, – bennem van? A kettő között nincs hely, csak a nagy közbevetés. Olyan nincs, hogy egyik lábammal itt vagyok, másikkal ott. Kicsit itt, kicsit ott. Ha nagy közbevetés van, akkor nem tudsz itt is, ott is lenni. Amikor már valóban tartósított ez az állapot, amikor az életből átkerültél a halál állapotába, akkor már nincs átjutás. Vegyük ezt nagyon komolyan. Azt mondja az Ige a gazdagnak: sem onnan ide, sem innen oda! Földi életünk az az időszak, amikor át lehet jutni egyikből a másikba. A kegyelemnek ez az időszaka a halállal lejár.

Az isteni Szentháromság az Atya, Fiú, Szentlélek, de van egy ördögi hármasság: a Sátán, a fenevad, a hamis próféta. A Szentlélek helyén a hamis próféta van, amikor hamis dolgokat mond. Most nagyon sokan kerülnek a hatalmába. Hamis tanítások, hamis rajongók vannak elhitetett állapotban. Minél közelebb érkezünk az idők végéhez, annál nagyobb ereje lesz a hamis prófétáknak. Annál több hamis prófécia hangzik. Hányszor jövendőlték meg a világ végét. Volt idő, amikor emberek mindenüket eladták és kimentek egy hegyre, mert Jézus visszajövetelét arra az időre prófétálták meg. Másnap visszamentek a semmibe. Világosan mondja a Biblia: “sem a napot, sem az órát nem tudjátok.” (Mt 25,13).

A Szentlélek ellentéte: a hamis próféta. A Báránynak ellentéte: a fenevad. Krisztus ellentéte a Sátán megjelent embere, a bűn embere az antikrisztus, és Isten ellentéte az ördög. Itt leírja az ördögi hármasságot. Azt írja: “És az ördög aki elhitette őket, vetteték a tűz és kénkő tavába, ahol van a fenevad, és a hamis próféta, és kínoztatnak éjjel és nappal örökkön örökké. És láték egy nagy fehér királyiszéket, és a rajta ülőt, akinek tekintete elől eltűnék a föld és az ég, és helyök sem találtaték” Isten és az Úr Jézus, aki ül a királyiszékben. “És látám a halottakat, kicsinyeket és nagyokat állani az Isten előtt, és könyvek nyittatnak meg, majd egy más könyv nyittaték meg, amely az életnek könyve, és megítéltetének azokból a halottak, amik a könyvekbe voltak írva, az ő cselekedeteik szerint. És a tenger kiadá a halottakat akik őbenne voltak, és a halál és a pokol is kiadá a halottakat, akik őbenne voltak. És megítéltetének mindnyájan az ő cselekedetök szerint. A pokol pedig és a halál vettetének a tűznek tavába. Ez a második halál a tűznek tava. És ha valaki nem találtatott beírva az élet könyvébe, a tűznek tavába vettetik.” (Jel 20,10-15).

A gazdag és Lázár még nem végleges helyen voltak, onnan még elő kell jönni az ítéletre. Ezek a helyek csak addig vannak, amíg az utolsó ítélet el nem érkezik. Ezért mondják az oltár alatt levő lelkek, – amit már előbb is említettem: meddig nem ítélsz még Uram?

Ez a két hely, nem végleges hely, de ne higgyük, hogy ott volt még valami idő. A gazdagról ennyit olvasunk: becsukta a szemét, felnyitotta szemét, – a pokolban, ami már ott belül előtte is benne volt. Egy ateista mondta egyszer: Hála Istennek megszabadultunk a kénköves tüzes pokoltól. A misszionárius így felelt: Az lehet, de nem szabadultál meg a megszegett törvény poklától, ami a lelkiismeret. Amikor olyat teszek, ami nem Isten akarata és törvénye szerint való, elkezdődik bennem a pokol. Ha valakinek mondok valamit, ami nem az Úr szerint való, érzem magamban a poklot. Ismeritek ezt? Csak ki kellett mondanom azt a szeretetlen mondatot, belül valami ég, és vége az örömömnek. A megszegett törvény pokla belül van és megszólal.

Isten malmai lassan őrölnek, de biztosan. Két hatalmas malomkő őröl az Isten malmaiban. Egyik a lelkiismeret, másik az események, történések. Amikor a kettő belül összeér, akkor kezd apróra törni. Lehet, hogy valaki házasságtörést követ el, vagy gyereket ölt meg, és belül megszólalt a lelkiismeret. Egy asszony elmondta: amikor elvették tőlem a gyereket, véletlenül megláttam azt a pici kezet, és attól kezdve folyton ezt látom. Ugye értitek, hogy ez őröl?

A Bibliában Illés történetében van: egy asszonynak haldoklik a gyermeke, fölviszi Illéshez és azt mondja: Miért jöttél hozzám Istennek embere, hogy engem bűneimre figyelmeztess? Megtörténik a tragédia, a két malomkő összeért, és minden eszébe jutott, ami addig el volt temetve.

A gazdag csillapítót kért. Mi megszoktuk a csillapítókat, olyanok vagyunk, mint a kábítószeresek. Hozzászoktunk, hogy valami mindig kell. Mikor otthon kikaptam, csokoládét ettem, míg az a kis íz lement a torkomon, minden jobb volt. Itt sok mindent használhatunk csillapítónak, de ott nincs. Szól az Isten egyszer, kétszer, – de nem számtalanszor. Nagyon vigyázz, mert egy pillanat alatt átléphetsz ebből a testből a láthatatlan világba, és ott már nincs változás. Magaddal viszed a megszegett törvény poklát, ami belül most is éget, s ott fájdalomcsillapító nélkül fog fájni.

Benne vagy még a megszegett törvény poklában? Lehet, hogy eszedbe jut néha, és akkor rettenetes. Aztán múlik az idő, – és elfelejted. De csak egy kicsi dolog kell, hogy emlékeztessen, és kezdődik minden előlről. Valaki egy ruhadarabot talált az anyjától, ráborult és órákig sírt. Az emlékeim pokla, az elmúlasztott dolgok, vagy hogy milyen goromba, szeretetlen voltam, – ott egyszer örökké fog égni. Nincs olyan, hogy jaj de nagyszerű, elmúlt. Nem hat a fájdalomcsillapító és ott a pokol.

Két terület van, két állapot, ez a világ, és Isten világa. Mi beleszülettünk ebbe a világba. Már a földön itt van a meg nem bocsátott törvény pokla. Azért tévézik rádiózik éjjel-nappal ez a világ, nem akarja, hogy csend legyen, mert akkor megszólal itt belül valami. Azért olvasol este utolsó pillanatig regényt, míg el nem alszol, nehogy időd legyen gondolkozni, elő ne jöjjön a bűn. Nagyon sok ember evéssel, ivással próbálja csillapítani a belső poklot.

Isten országa azzal kezdődik, hogy megbocsáttattak a bűneim, és utána békesség, és a Szentlélek által való öröm. Komoly kérdés: benne vagy? A határon nnem lehet sokáig állni. Minden országnak megvan a maga törvénye. A világban élő ember törvénye a bűn és halál. A bűnt nem lehet elhagyni, a bűn törvény, csinálni kell. Senki nem tud kilépni belőle.

Ha elolvassátok a Róma hetet, meglátjátok, hogyan küszködik egy ember a bűn törvényével; a jót akarom, és a rosszat csinálom. Óh én nyomorult ember, kicsoda szabadít meg engem? Elmémmel Isten törvényét akarom, és mégis a bűn törvényét csinálom. Nem vettétek még észre? Nem harcoltatok még így belül, hogy nem akarok ilyen lenni. A bűn törvény, muszáj csinálni. Vannak fizikai törvények, ha valaki leugrik az 5. emeletről, törvényszerűen le fog esni, hiába gondolja meg közben magát. Valaki marólúgot ivott, ennek a méregnek az a törvénye, hogy roncsolja a véredényeket, és nem lehetett rajta segíteni.

Valaki mondta: százszor elhatároztam, hogy nem szólok vissza férjemnek, nem leszek indulatos, – és nem tudok. Hiába küszködik az akarat, a törvénnyel szemben teljesen reménytelen. Ha átkerülsz Isten országába, ott új törvény lesz: a szeretet törvénye. Egy országhatárt kell átlépni, és minden megváltozik. A Krisztusban való élet Lelkének törvénye új törvény. Nem kell haragudni, szeretni kell, mert ott ez törvény.

A nagy közbevetésen egyetlen híd visz át, a kereszt. Jézus az, aki megszabadít a sötétség hatalmából, és átvisz az Ô országába. Isten most azért hozott ide, hogy átvigyen egy másik országba, ahol egyszerűen az új törvény érvényesül a szívedben. Engeded magad átvinni a hídon, a Jézus Krisztus keresztjén, az Ô halálán át az életre? Ha nem állsz ellen annak az új életnek, amit Isten most ki szeretne benned formálni, már itt fogod tapasztalni, hogy belül valami egészen más lett.

Most még átjuthatsz! Halálod után már nem!

Imádkozzunk!
Uram! Szeretnélek áldani azért a napért, amikor átvittél szerelmes Fiadnak országába. Köszönjük, hogy a szeretet, az öröm, a békesség azonnal lakozást vehet szívünkben. Áldunk, hogy körülveszel bennünket ebben a pillanatban is. Köszönjük, hogy ideértünk a határra. Kérünk, ne vigyük magunkkal tovább a belső poklot, hiszen akkor semmi nem változik. Segíts szabályszerűen rendezett múlttal, bűnbocsánattal, új élettel átlépni a Te országodba. Hadd bízzuk Rád magunkat. Adj bocsánatot, új életet, kereszted, véred által.
Ámen.