“Istennek beszéde élő és ható” Zsidók 4,12

Igehirdetések szerzője: Trausch Liza
Szerkesztő: Borsós Róza
Nyomtatásban megjelent: 1996. május



Előző igehirdetés

 
FILEP ÉS A KOMORNYIK (5/5)

Tovább örömmel


“És megállította a szekeret; és leszálltak mindketten a vízbe, Filep és a komornyik; és megkeresztelte őt. Mikor pedig a vízből feljöttek, az Úrnak Lelke elragadta Filepet; és többé nem látta őt a komornyik, mert tovább ment az ő útján örömmel. Filep pedig találtatott Azótusban; és széjjel járva hirdette az evangéliumot minden városnak, míglen Cézáreába jutott.” ApCsel 8,39-40



Úr Jézus, kérünk segíts, hogy valóban egészen tudjunk ajtót nyitni. Uram egyedül Te tudod, hogy melyikünk milyen állapotban van most. Kérünk segíts most megtenni a döntő lépést Feléd. Köszönjük, hogy egész héten jöttél felénk. Kérünk segíts, hogy most teljes igennel válaszoljunk. Áldd meg Urunk ezt a napunkat. Kérlek hogy készíts fel minket a Veled való találkozásra a szent jegyekben. Kérünk áldj meg minden gondolatot, minden szót. Uralkodj bennünk Igéd és Lelked által a nevedért.
Ámen.

Egész héten víz-közelben voltunk. Élő víz folyt itt közöttünk, élő Ige. Víz-közelben jártunk, mindig újra és újra hallhattuk és érinthetett minket az Igének a vize.

Ma mindnyájan vízhez érünk. Ma nemcsak hallani, hanem ízlelni lehet, hogy “jóságos az Úr!” Milyen nagy dolog, hogy Isten nemcsak egy érzékszervünkön keresztül akar hozzánk szólni – a hit hallásból van – hanem elénk akarja adni a látható, a tapintható és az ízlelhető Igét. Isten minden érzékszervünkön keresztül érinteni szeretne minket. Olyan jó, hogy minden érzékszervünkön keresztül érinthetjük Ôt.

Ma az úrvacsorával kapcsolatban mondta nekünk az Úr: “Ímhol a víz”. Majd ha mész az úrasztalához, gondolj arra testvér: jövök a vízhez. Tulajdonképen a víz annyit jelent: szeretet, öröm, békesség. Emlékeztek, azt mondottuk, hogy minden ember szeretet-szomjas. Ez a legmélyebb szomjúság. A kereszt és az Úr Jézus Krisztus vére, az Ô megtört teste erről a szeretetről beszél. “Úgy szerette Isten e világot, hogy az Ô Egyszülött Fiát adta.” (Jn 3,16). A keresztről mindig árad a szeretet. Üzenetképpen szeretném most mondani: mit késedelmezel, jőjj a vízhez, jőjj Jézus Krisztus véréhez. A Biblia azt mondja, Ô az aki jött víz és vér által. A egyetlen, ami töröl a vér. Jézus Krisztusnak vére megtisztít minden bűntől. Isten mondta, tehát építhetünk reá.

A keresztség nemcsak a bűneinktől, hanem a természetünktől az egész óemberünktől való szabadulás. A bemerítkezés azt jelenti, szeretnék meghalni, nem akarom, hogy tovább éljen ez a rettenetes természetem, amivel rengeteg fájdalmat okoztam a köröttem lévőknek és önmagamnak is. Amikor az ember mást sebez, önmagát is sebzi. A bűn mindig visszaüt, belül is üt. Amikor kifelé ütsz a saját lelkedre is ütsz. Az Isten megoldásai mindig gyökeres megoldások. Jézus nemcsak a bűnöket vitte a keresztre, a bűnöst is, téged magadat. Ezt értettük meg a keresztségben és most azt mondja az Úr: most pedig mit késedelmezel, min gondolkozol, mi az amiért nem mész?

A kérdés tegnap így hangzott: Mi gátol? Mi gátol most abban, hogy Jézushoz jőjj ezzel a hittel, hogy az egész bűnös lényed odakerül Vele együtt a keresztre. Mi gátol? Filep válasza: “Ha teljes szívvel hiszel, meglehet.” Nem tudom érezzük-e, itt van a baj, hogy nem tudom teljes szívvel hinni. Valakinek mondtam, a Biblia azt mondja: Ne félj, csak higgy! Azt mondta, ezt ne mondanád, hogy “csak”, hát pont ez a legnehezebb. “Ha teljes szívvel hiszel”. Lehet hogy mindig ott van bennünk egy kis kételkedés. Teljes szívvel hinni annyit jelent, hogy hinni akarok! Hogy teljes legyen bennem az akarat a hitre. Ne álljak ellent. A hit Isten ajándéka! Teljes szívvel annyit jelent, hogy őszintén. Nem hamisan, igazán.

Akarsz-e meggyógyulni? Úgy szeretem annak a fiúnak az apját, akinek az Úr Jézus azt mondta: “Ha hiheted azt, minden lehetséges a hívőnek.” És akkor az apa azt mondta: “Hiszek Uram! Légy segítségül az én hitetlenségemnek.” (Mk 9,23-24). Ez az őszinte hit azt mondja: rajtam áll, de légy segítségül, olyan teljesen nem tudok hinni. Ne legyünk hamisak, mondjuk meg őszintén ami bennünk van. Hiszek Uram, légy segítségül az én hitetlenségemnek. Látjátok, az Úr Jézus segítségül volt, mert meggyógyult a gyermek. Azzal a hittel menj oda Jézushoz, ami van, őszintén, igazán. “Amint vagyok sok bűn alatt.” Teljes szívvel, igazán, őszintén.

Azt olvastuk: “és megállítá a szekeret”. Nem tudom megértettétek-e, tulajdonképpen mikor idejöttetek, már megállt a szekér. Itt úgy van az ember, hogy öt nap alatt megfeledkezik mindenről, tévéről, rádióról, politikáról. Mintha valami megállt volna. Az Isten megállította a szekeret, a futó életet egy kicsi időre, aztán majd megy tovább.

A szekér nemcsak megáll, hanem le is szállhatsz. “És megállította a szekeret; és leszálltak mindketten a vízbe, Filep és a komornyik, és megkeresztelte őt.” Nekünk ma, amikor odaérünk az Isten színe elé a kereszt alá, akkor nekünk le kell szállnunk a vízbe. Az örökkévalóságba. A kereszt az örökkévalóság küszöbe. Azt mondja Jézus: “Én vagyok az ajtó.” (Jn 10,9). Jézus szeretné, ha ma a kereszten át átlépnél az ideig-valóságból az örökkévalóságba. Ha megteszed, tudni fogod, boldog életem van.

Mikor Jézust megismertem, boldogan mentem haza, elég nehéz utazási körülmények voltak még akkor, lépcsőn utaztam. Egy percig arra gondoltam: mi lenne ha leesnél: Semmi baj, egy perc alatt az Úrnál lennék. Hát mi baj érhet már engem? Átléptem az örökkévalóságba. Olyan érdekes végig gondolni, hogy amikor a Jordánon átkeltek is, a papoknak a vízben kellett állni. Hitben az Úron. Hajlandó vagy-e belelépni a vízbe? Az Isten világában egy testben élő embernek minden olyan bizonytalan, de hit által minden olyan bizonyos.

Azt mondja itt az Ige, hogy megállították a szekeret és leszálltak mindketten a vízbe. Újra szeretném mondani, a kereszt az örökkévalóság küszöbe. Aki nem jutott még el oda, hogy át akar lépni, az ne tegye meg. Annyira megszoktuk a vallásos cselekedeteket, és teljesen elfelejtjük, hogy ez milyen halálosan komoly dolog. Ha tényleg megteszed a lépést az úrasztalához, akkor gondold át, hogy most egy másik országba lépek át, a keresztfán át az örökkévalóságba. A Biblia arról beszél, hogy a kereszt nemcsak az a két fa a Golgotán. A kereszt örök kereszt. A Biblia megírja azt, hogy a kereszt a világ fundámentumának a felvettetése előtt felállíttatott. A Jelenések könyve világosan megírja, hogy Isten gondolatában, tervében, szívében öröktől fogva ott volt a kereszt. Nem tudom érthető-e ez számotokra. Egyszer annyira megrázott engem, amikor valaki azt mondta, pont olyan ez, talán ahhoz lehet hasonlítani mikor egy szülő, egy apa gyermeket vállal. Nem tudom érzitek, mekkora kockázat? Egy külön élőlény, akinek külön akarata, külön elképzelései, gondolatai lehetnek, akit én mérhetetlenül szeretek. Egyszerűen kezében van a lehetőség, hogy halálosan megkínozzon engem. Sok szülő elmondhatja, hogy meg is történt. A gyermek saját akaratai, saját tervei, saját életvitele, talán házassága és sok mindenen keresztül fájdalmat okozhat annak az apának, aki szereti ezt a gyermeket. Aki tudja, hogy rossz útra megy, hogy tönkre fog tenni mindent. Ha szeretek valakit akkor vele együtt szenvedek. És mikor az a gyerek megszületett, akkor már előre tudhatja, hogy sok szenvedésen fogok keresztül menni, mert szeretem és ő azt fogja csinálni, amit akar.

Mikor Isten embert teremtett, egy külön akaratot, egy Tőle független döntésű lényt, akkor vállalta a keresztet, az ezzel járó szenvedést. A kereszt felallíttatott a világ alapjának felvettetése előtt. És látjátok az egész Bibliát, az egész történelmet végigkíséri Isten szenvedő szeretete. Újra mondom, a kereszt nemcsak az a két fa a Golgotán, hanem az Isten értünk szenvedő szeretete. Már ott az özönvíz előtt mondja az Ige, hogy Isten bánkódott az Ô szívében, mert az ember elrontotta az útját. Röviddel utána látjuk az Isten fájdalmát az ember fölött. És láthatjuk ezt végig az egész történelmen. Nagyon kérlek, gondolkozz ezen. Eddigi életedtől mennyit szenvedett már Isten?! Mennyi fájdalmat okoztál már Neki? Pünkösdkor így jelenti ki a Szentlélek: ti a ti gonosz kezeitekkel keresztfára függesztve megöltétek Ôt. Ma így mondja neked: te a te gonosz kezeddel megölted Ôt. A te bűneidet mind Ô szenvedte. Minden cselekedeted, mondatod, ellenállásod fájt. “Kezébe lábába a szöget én vertem”, mondja az ének. A kereszt az Isten szenvedő szeretetét jelenti ki. Egyszer megláthattuk, hogy hogyan fáj Neki a bűn. Egészen láthatóan megmutatta az Ô Egyszülött Fia véres holttestében. A bűn és a szeretet összeütközik, és a szeretet szenved. A Jelenések könyve leírja: láttam a királyi trónon egy bárányt, mintegy frissen megölöttet. Mint akit most öltek meg. A trónon ott van a vérző, szenvedő Isten. A Biblia elejétől a végéig eléd rajzolja ezt a képet, ami előtt ma kell megállnod. “Ez az én testem, mely ti érettetek megtöretik.” Az úrvacsorának ez a mondanivalója: emlékezz a keresztre! Emlékezz az Isten szenvedő szeretetére! Ezen az áron van bűneidnek bocsánata! Emlékezz!

Hadd mondjam el még azt a kis történetet, amikor egy úszóbajnok az édesapjával sétál egy nagy folyó partján és az apa észreveszi, hogy egy fiú fuldoklik a folyóban. Az apa odaszól a fiához: mentsd ki ezt a gyereket. A fiú beugrik a vízbe, könnyen kihúzza a gyereket, de amint a partra érnek az úszóbajnok szívgörcsöt kap és meghal. Az apa ott állt vádolva önmagát, hogy én küldtem be a vízbe, hogy mentse ki azt a gyereket. A nagyon mély sebek nehezen gyógyulnak. Az apa minden nap elsétál arra a helyre, és a fiára gondol. Mindig újra folynak a könnyei, mikor arra gondol, hogy a fiam életébe került, hogy az a másik gyerek életben maradjon. Évek múlva, mikor újra arra jár az apa, találkozik a gyerekkel, akit a fia 5-6 éves korában megmentett. Most lehet már 18 éves. Az apa a fiú vállára teszi a kezét és azt mondja: emlékszel a fiamra, aki kimentett a vízből? A gyerek megrántja a vállát és azt mondja: emlékszem, de mit kell azt mindig emlegetni? Az apa ott áll, és folynak a könnyei, aztán hazamegy szomorúan.

Az Atya ma a válladra teszi a kezét és azt mondja: emlékezz a Fiamra! Mit fogsz mondani? Annyit hallottam már, mit érdekel engem, mért kell mindig erről beszélni, unom már. Mindig a vér, mindig a kereszt, unom már ezt. Testvér, a Szentlélek mindig erről beszél. Ne úgy lépj ma oda az úrasztalához, hogy tudom, tudom.

A vér mindig friss, nem olyan elavult történet, amin megránthatod a vállad. Ma is szenved érted, talán egész héten szenved érted az a szeretet, amelyik hív és vonz téged a kereszthez. Nagyon kérlek, meg ne rántsd most a vállad. Ne legyen most számodra egy régi, fárasztó történet, amit mindig emlegetnek. Az Isten Lelkének most ez a mondanivalója. Most újra hív téged, ímhol a víz, mi gátol, hogy megkeresztelkedj? Mi gátol, hogy végre egyszer egészen odaadd magad ennek a szeretetnek, hogy rajtad keresztül is tovább áradhasson mások felé?

Az utolsó napon ez az Isten üzenete számodra: “Ha teljes szívből hiszel, meglehet!” Aztán megtörténik, hogy Filep megkeresztelte a komornyikot, jönnek fel a vízből és azt olvassuk, hogy “az Úrnak Lelke elragadta Filepet.” Akik hirdették az Igét, ma eltűnnek mellőled. Hogy fogsz tovább menni? A kórházban együtt voltam egy asszonnyal, akinek Jézusról beszéltem. Életében először hallott ilyet. Amikor már úgy volt hogy eljövök, akkor azt kérdezte: mi lesz most velem? Itt maradok egyedül! És az első Igém a Vőlegény barátjáról szólt. Aki Útmutató szerint olvassa a napi Igét, az olvashatta: “Annak növekednie kell, nékem pedig alább szállanom.” (Jn 3,30). A Vőlegény barátja eltűnik. Azt mondtam annak az asszonynak: itt marad Jézus, most már Ô fog hozzád beszélni, nincs már rám szükség.

Az engedelmes szolga tudja, hogy mikor kell jönnie, és tudja, hogy mikor kell elmennie. Nem magához köti az embereket, hanem Jézushoz, akié vagy. Aki elmondja “Enyém vagy!” – senki másé. Az engedelmes szolga elragadtatik, eltűnik, de a komornyik megy tovább örömmel az ő útján. Nem siratja ezt a hetet, vagy ezeket az alkalmakat, vagy azokat, akik szólták az Igét, hanem megy tovább örömmel.

Ma tovább mész. Kérdezem: örömmel mész tovább? Van egy fájdalmas mondat a Bibliában, a gazdag ifjú szomorúan ment el. Elmúlasztott egy lehetőséget. Talán az életének az egyetlen lehetőségét.

Belül a szívedben Isten Szentlelke vagy örömöt ébresztett benned, vagy ott vagy megszomorodva. Itt voltam, – nem engedtem. Viszem az egész nyomoruságomat tovább. Imádkozzunk azért, és kérjük az Urat, hogy aki tovább megy majd innen, az Úrral, és örömmel mehessen tovább.

Imádkozzunk!
Köszönöm Uram, hogy nekünk egy hétre megállt ez a világ. Áldunk, hogy nem kellett hallanunk másról, csak amiről beszéltél velünk. Hadd áldjunk, hogy azt akarod, most átlépjünk ebből az országból országodba, a kereszt kapuján. Kérünk, légy segítségül nékünk Szentlelked által. Kérünk, hogy mindnyájan örömmel mehessünk tovább az úton. Hadd vihessünk a családunknak, a gyülekezetünkbe, ahová megyünk. Hadd vihessünk Uram Téged. Áldj meg így minket, hiszen ezen a földön mindenki Téged keres.
Ámen.

Biatorbágy, 1986. július 6-11.