“… én az Úrtól vettem …” 1 Korinthus 11,23

Igehirdetések szerzője: Trausch Liza
Szerkesztő: Borsós Róza
Nyomtatásban megjelent: 2000. január
2007. augusztusában ki lett egészítve a 67 – 130 fejezetekkel, amelyek csak interneten olvashatók, nyomtatásban nem jelentek meg.



Előző igehirdetés Következő igehirdetés

 
AZ IGAZI SZŐLŐTŐ (3/5)

MARADJ BENNE!


“Maradjatok én bennem és én is ti bennetek. Miképpen a szőlővessző nem teremhet gyümölcsöt magától, hanemha a szőlőtőkén marad; akképpen ti sem, hanem ha én bennem maradtok. János 15, 4


Imádkozzunk!
Várunk, Urunk, hogy vidd véghez bennünk, hogy ezen a héten kárnak és szemétnek ítéljünk mindent, ami nem Te vagy, és nem Belőled való. Könyörülj rajtunk, hogy valóban el tudjuk választani a jót a hitványtól, a magunkból valót, és a Tőled valót. Kérünk, szólj és cselekedj velünk, hogy valóban úgy mehessünk el innen, mint akik a szolgáid lettek. Így álld meg most számunkra igédet.
Ámen.

Az Ige mondanivalóját röviden így szeretném összefoglalni: “Maradjatok én bennem”. Ez a komoly mondat annak szól, aki rajta van az igazi szőlőtőn. Maradni csak ott lehet, ahol vagyok. Az új élet Jézusban kezdődik. A Biblia így mondja: “Aki pedig az Úrral egyesül, egy lélek Ővele.” (1Kor 6, 17). Ugyanaz a gondolkozásunk, ugyanazok az indulataink. Tapasztalhatjuk ezt. Minden a kapcsolaton múlik. Emlékezzünk a szőlőtő és a szőlővessző kapcsolatára. Amint a vesszőt lemetszi a tőről, megszűnik a kapcsolat, és elszárad a vessző. Amint az Úrral való kapcsolat megszűnt, elkezdődik a száradás. Ha azt akarjuk, hogy a kapcsolatunk maradandó legyen, maradjunk Őbenne.

Lehet, hogy vannak élményeink, hogy egyszer nagyon jó volt, közel voltam az Úrhoz, tapasztaltam, hogy valami új van bennem. De nem maradtam Benne. Nem maradt meg az új öröm, az új szeretet, az új békesség. Gyümölcsöt csak akkor teremhetek, ha Benne maradok.

A hívő életem elején komoly kérdésem volt a gyümölcstermés. Ezért érdekelt ez az Ige: “Aki én bennem marad, én pedig Őbenne, az terem sok gyümölcsöt.” Élethalál kérdés volt számomra, hogy sok gyümölcsöt teremjek, mert nem akartam haszontalan szolga lenni; nem akartam kivágatni.

Mi a titka annak, hogy egy szőlővessző sok gyümölcsöt teremhessen, hogy körülötte emberek megtérjenek, és Isten rajtunk keresztül ébredést adhasson? Nem kell hozzá extra, kiváltságos ember. Bármelyikünkön keresztül adhat az Úr sok gyümölcsöt.

A Római levél szerint egy emberen keresztül jött be a bűn a világba. Lehetsz az az egy ember, akin keresztül bejön a bűn a közösségbe, a családba. De lehetsz az az egy ember is, akin keresztül a kegyelem jön be a családodba, a gyülekezetedbe. Isten mindig egy embert keres. Lehet, hogy téged! Isten nem tömegeken keresztül mozgat meg falvakat, városokat, hanem egy emberen keresztül. Moody írta: Szeretném látni, mit tud az Úr azon az egy emberen keresztül tenni, aki egészen átadja magát arra, hogy munkájában használni tudja. Aztán azt kérte: Hadd legyek én az az ember.

Szeretnéd látni, hogy mit tud tenni az Úr egy emberen keresztül? Kimondod-e ma: Uram, hadd legyek az az ember, aki igazán odakerül a Veled való kapcsolatba, aki igazán alárendeli életét akaratodnak. Annak, hogy kapcsolatba kerülj Istennel, az a feltétele, hogy nem “…sok dologban…”, hanem mindenben rendeld alá magad a Krisztusnak. Heródes is sok dologban hallgatott, és engedett Keresztelő Jánosnak –, de nem mindenben. Nem lehetsz áldássá, ha nem igazi, és nem teljes az átadásod, és a kapcsolatod az Úrral.

Isten, amikor embert teremtett, az áldások eszközévé akarta tenni a földön. Milyen csodálatos, ha összehasonlítjuk Ádámot és Jézust. Jézus is egy ember volt itt ezen a földön, Aki teljes alárendeltségben élt, és megmaradt Benne. A bűn tulajdonképpen az önállóság, mert ez szakaszt el Istentől. Aztán jönnek a bűnök, a gyümölcsök. Mert az elszakadásnak iszonyú gyümölcsei vannak.

Föladtad már teljesen az önállóságodat? Tudjuk, hogy a szőlővessző nem önálló. A tőkéhez kapcsolódik, mindent onnan vár és kap. Nincs önálló élete. Amíg önálló életed van, nem igazán és egészen rendelted alá magad Istennek. Bár megmutathatná ma az Úr azokat a pontokat az életedben, ahol nem egészen, és nem igazán vagy az Övé.

“Maradjatok én bennem”. Ha ez most megtörténik, akkor kimondod: Uram, nélküled semmit, csak Veled, csak akaratod szerint tenni. A hívő élet az, hogy nem is létezem, feladtam az életemet. Csak Te, Uram.

A gyümölcstermés komoly feltétele: “Maradjatok én bennem”. Ha alárendelted magad, maradj meg Benne! Ha ez megtörténik, kérjük az Urat: Uram, őrizz meg magadban! Az én-tudat helyett Krisztus tudatom lesz. Mindig Őt tudom. A bűn legszörnyűbb következménye, hogy mindig magamat tudom. Ráébredtünk-e már, hogy az életünk legszentebb pillanataiban is tudjuk magunkat? Mi mindig magunkat figyeljük. Édesanyám temetésén vettem észre, hogy tudom, hogy emberek néznek, és hogyan kell viselkednem. Lehet, hogy a házasságkötés pillanatában tudtad magadról, hogy úgy állok, ahogyan állni kell. Igehirdetés közben is tudja az ember, hogy most jól mondom, mert sírnak az emberek. Iszonyú ez!

Amint átadod magad az Úrnak, akkor Jézust tudod. Én-tudat helyett Krisztus-tudat. Ha a szőlővessző igazán alárendeli magát a tőkének, akkor elvesztette a külön életét. Soha nem hallottam olyat, hogy dicsértek volna egy szőlővesszőt. Nem mondták, hogy ez a vessző milyen sok gyümölcsöt hordoz. A vesszőnek nincs élete önmagában.

Bár ezen a héten eljutnál oda, hogy többé nem létezek, nem számítok. Nem fontos, hogy mit mondanak, szeretnek, vagy nem szeretnek. Jézus az érdekes! Ha ez megtörténik az életedben, a legboldogabb ember leszel a földön.

A legnagyobb átok, ami a bűnnek a következménye volt az első emberpárnál, hogy észre vették magukat. A bűneset előtt nem tudták magukat. De akkor “észrevették, hogy mezítelenek” (1Móz 3, 7). Meglátták önmagukat, és megszületett az átkos én, amivel annyit küszködünk. Ennek a vége Krisztusban van. Amikor elvesztem magamat, Őt választom.

“Maradjatok én bennem”. A hívő életem legelső komoly problémája ez volt. Hazamentem azzal, hogy mérhetetlen boldog voltam az Úrban. Visszamentem tanítani. Reggel az Úrban voltam, és rájöttem, hogy délelőtt a gyerekek és tanártársaim között vagyok, és nem az Úrban. Ugyanaz vagyok, mint megtérésem előtt. Délben hazamentem, olvastam az Igét, és délután megint nem. Mi lesz velem, ha napjában csak háromszor vagyok hívő? Akkor volt probléma a számomra, hogyan lehetne iskola közben, gyerekek, tanártársaim között, útközben is az Úrban maradni. Krisztus-tudatban maradni. Váratlan eseményeknek a közepette is. Ha valaki váratlanul rosszul lesz, az első gondolatom az összes orvosi tudásom, és nem az Úr. Volt már úgy, hogy valakinek beadtam volna az injekciót, ha az Úr nem állít meg közben. Sokszor, amikor már lezajlott valami, akkor gondoltam arra – és az Úr? Hányszor van, hogy történik valami a családban, a rokonok között, vagy bárhol, és egyszerre kimozdít az Úrból. Nem is kell, hogy nagy esemény legyen, kicsi is elég. Aztán jön az ész, hogy ez az okos dolog, tudom én. Ha első gondolatom nem az Úr, nem vagyok Benne.

Van, hogy emberek mozdítanak ki az Úrból, azzal, hogy megsértenek. Vagy a munka, a hajsza. A főnök mond valami igazságtalan dolgot. Valaki mondotta: Mindig a gyerekek mozdítanak ki az Úrból. Amikor kiabálnak, már a plafonon vagyok, és nem az Úrban. Lehet, hogy a feleséged mond egy megjegyzést, és véged van. Mond egy olyan mondatot, aminek következtében mondod a magadét és kiborulsz. Észrevettétek-e már, hogy a bukásaink is kimozdítanak az Úrból. Úgysem lesz belőlem semmi, kár velem valamit kezdeni. Hiszen Ő az, aki elkezdte benned a jó munkát. Gondolod, hogy nem tudná befejezni?

Egyszer arról beszélgettünk, honnan lehet megtudni, hogy egy házban ki a házigazda. Pl. a mi életünkben is. Aki kijön a házból, az a házigazda. De egy vendég is kijöhet. Akkor honnan lehet megtudni? Be kell törni az ablakot, abban a pillanatban kijön a házigazda. Gondoljunk a lelki életünkre, ha olyat tesznek, ami nálam betöri az ablakot, azonnal előjön az ó-ember. Nem tudok az Úrban maradni, megjelenik a harag, az indulat, sok-sok minden. Azután csak nézek –, ez a te hívő életed. Miért nem tudtál az Úrban maradni? Fogadjuk el, hogy ez a gyümölcstermés legnagyobb akadálya. A hozzánk legközelebb álló emberek látják, hogy milyen vagyok. És akkor kár beszélnem Jézusról, amikor olyan élesen, világosan meglátják, hogy ki jön elő belőlem.

“Maradjatok én bennem”. Gondolkozzunk ma azon, mi az, ami azonnal kivisz az Úrból, és mi az, ami akadályoz abban, hogy gyümölcsöt teremjek. “Aki én bennem marad, én pedig Őbenne, az terem sok gyümölcsöt.” A bukás maga nem olyan nagy baj, attól maradhatok Benne, ha rögtön tudod, felismered, hogy ez a szörnyű ó-emberem. Bulás után azonnal felkelhetek, és ha őszinte vagyok, nagyobb áldás lehet belőle.

Sokszor elmondtam már azt a kis történetet: Tip, meg a lámpája. Tip a legrosszabb gyerek az egész városban. Hitre jut, és ő lesz a legjobb tanuló. Aki addig a legjobb tanuló volt, irigy és féltékeny rá. Ezért, amikor a döntő felelésre kerül sor, rosszat súg Tippnek. A gyerek elmondja, és nem lesz a legjobb tanuló. Amikor rájön, hogy az ellenfele rosszat súgott, elkáromkodta magát. Amint megy hazafele, potyognak a könnyei. Lelkészével találkozik, aki megkérdezi, hogy mi történt? – Káromkodtam az iskolában, nem is vagyok hívő. A lelkész azt mondja: Holnap visszamész az iskolába, kiállsz, és bocsánatot kérsz az osztálytól, akik előtt káromkodtál. Mondd el, hogy rettenetes volt, amit tettem. Jézus megbocsátott, bocsássatok meg ti is. Tippnek nagyon nehéznek tűnik, de mégis megteszi. Az egész osztály sír, és utána ébredés kezdődik az osztályban.

Az emberek nem tökéletes embereket akarnak látni. Nem is vagyunk azok. Ne is játsszuk meg magunkat. Őszinte emberek kellenek. A feleséged is olyan őszinte embert akar, aki el tudja mondani: ismered a régi, rossz természetemet. Válaszd el a jót a hitványtól ott, azonnal. Ne mond, hogy nem tehetek róla. Lásd be, valld be, és abban a pillanatban felemeltetik Jézus.

Gyermekektől is lehet bocsánatot kérni. Emlékszem, keresztlányomnak mondtam valamit, és azonnal tudtam, hogy végem van. Ha most nem kérek bocsánatot, soha többé nem mondhatok neki semmit.

A legnagyobb ajándék, amit Isten adhat, az őszinte szív, amelyik nem játszik meg mást, mint ami van. Maradj Őbenne! Amint megalázkodsz, még közelebb kerülsz Hozzá. Azt mondja az És 57, 15: “Magasságban és szentségben lakom, de a megrontottal és alázatos szívűvel is, hogy megelevenítsem az alázatosak lelkét, és megelevenítsem a megtörtek szívét.” Ahányszor megalázkodtam, olyan boldog voltam, hogy röpülni szerettem volna. Maradj Őbenne, ezen az áron is. Akkor marad Ő is benned. “Ha valaki nem marad én bennem, kivettetik.” A teljes kapcsolat a sok gyümölcs. A teljes elszakadás a kivettetés. Vigyázz! Milyen jó volna, ha a teljes kapcsolat felé haladnál az Úrral.

W. Nee egyik könyvében olvastam, hogy a legtöbb hívő ember ott téveszti el az utat, hogy az ádámi mértéket szabja magának. Ádámnak tilos volt a jó és gonosz tudásának fájáról enni. A legtöbb hívő ember még mindig onnan eszik. Fogalma van arról, mi a jó és mi a rossz, és szeretne mindig jó lenni. Isten, amikor a vele való kapcsolatba helyezte az embert, egy másik fát adott: az élet fáját. Amikor Jézust megismerted, az élet fájáról ettél. Ezen túl a belső, új életed irányíthat. Annyit jelent: ha megteszek valamit, akkor a bennem való új élet vagy örül és helyesel, vagy szomorú. Ezt figyeld, ne azt, hogy szerinted ez jó, vagy rossz, hanem mit szól a belső, új életed. Befele figyelj! Ha Jézus benned van, van benned egy jelzőkészülék, amelyik azonnal jelzi: ezt nem kellett volna mondani. Belül valami rögtön szól. Sokszor csak elmondok dolgokat, amit az Úr tett az életemben, a jelzőkészülék azonnal mondja: ezt nem kellett volna mondanod. Sokszor, ha az Úr szerint teszek valami kicsi, semmis dolgot, belül valami azonnal énekel.

Figyeld, mit szól a Lélek. A Szentlélek mindenre megtanít majd, az eldönti, mi a jó, mi a rossz. Tettem valamit, amire azt mondja a Lélek: nem kellett volna, és elkezdem azonnal igazolni magam. Ne szomorítsd meg Istennek Szentlelkét! Ha az Úrral való kapcsolat megszakad, a lelkiismereted azonnal jelez. A technikában is vannak olyan készülékek, amik azonnal jeleznek, ha valami hiba van.

Jó, hogy van belső életünk, amelyik azonnal jelez. Ha elromlott, kérd az Urat, újítsa meg a benned levő életét, és aztán figyelj, hogy maradhass Őbenne. Egy kemény szó, egy szeretetlen mondat elszakít az Úrtól. Már tudom, hogy baj van. Isten Szentlelke nagyon érzékeny. Ha elhallgat a belső jelzőkészülék, nincs más út, mint a bocsánat.

Szeretném, ha látnád Jézust, a második Embert. Gondoltál-e már arra, hogyan járt Jézus? Aki Őt akarja követni, annak úgy kell járnia, amint Ő járt. Ez a feltétele a Benne maradásnak.

Amikor Jézus a Gecsemánéban a véres harcot vívta, és megtudta, hogy mi az Atya akarata, akkor azt mondta a három tanítványnak: “Keljetek fel, menjünk! Ímé elközelgett, aki engem elárul” Mt 26, 46). Tudom, mi Isten akarata. Nem volt tovább sem könyörgés, sem könny. Pál apostol is háromszor könyörgött az Úrhoz, hogy a tövis távozzék el tőle. (2Kor 12, 9). De mikor megtudta, hogy elég néki az Úr kegyelme, elindult, hogy az Úr ereje erőtlenség által végeztessék el. Megértette, hogy hordania kell az erőtlenséget.

Vajon neked is ilyen fontos Isten akarata? Akarsz-e sok gyümölcsöt teremni, Benne maradni? “Aki én bennem marad, én pedig őbenne, az terem sok gyümölcsöt.” Ma dönts, hogy cselekedni kívánod-e akaratát. Vagy pedig hagyd abba az egész hívőséget, ne légy csúfjára az Ő nevének.

Az akaratban van a megtérés nyitja. Jézusnak is meg kellett harcolnia, hogy mi az Isten akarata. Jó volna ma megharcolni ezt a harcot, hogy a teljesen átadott és alárendelt életedet megáldhassa Isten.

Imádkozzunk!
Urunk, úgy szeretnénk Benned maradni, csak az árát nem akarjuk megfizetni. Magunkban, titokban tartjuk akaratunkat, érzéseinket Veled szemben. Azt hisszük, megjátszhatjuk az átadott életünket, csak éppen gyümölcs nincs. Jézus, segíts őszintének lenni, és megtenni azt a döntő lépést, amit mindannyiunktól vársz.
Ámen.